sobota, 23 kwietnia 2011

Sernik z pomarańczami

Długo zastanawiałam się co upiec na święta, aż w końcu po poszukiwaniu czegoś cytrusowego, po zakupie książki Michela Roux'a 'Ciasta' i wspólnym pieczeniu Holgi i Kornika, zdecydowałam się na sernik z pomarańczami. 

Muszę się przyznać, że nigdy wcześniej nie robiłam sernika, bo akurat w tej kwestii moja mama jest mistrzynią i wolałam nikomu (w tym sobie) nie odbierać tej przyjemności jedzenia jej wypieków. Ale w końcu postanowiłam zacząć realizować 'listę rzeczy do zrobienia przed 20' i naraziłam rodzinę na cytrusowy eksperyment.
Sernik wyszedł mi krzywy, kruchego ciasta nie wystarczyło na wylepienie brzegów, wierzch się trochę przypiekł. Na szczęście w smaku niczego mu nie brakuje i już rozumiem zachwyt samego Roux'a tym ciastem.
Myślę, że jeszcze dużo muszę się nauczyć, ale nie uważam tego ciasta za porażkę dlatego publikuję tego posta.

Orange Cheesecake

Składniki:
(na tortownicę o średnicy 20cm)
Ciasto kruche:
125 g mąki pszennej tortowej
100 g masła, pokrojonego w kostkę
50 g cukru pudru, przesianego przez sitko
szczypta soli
1 żółtko

Masa serowa:
4 pomarańcze
350 g białego sera 
350 g twarożku (użyłam aksamitnego Dr. Oetkera)
150 g kwaśnej śmietany
175 g drobnego cukru
4 jajka

+ marmolada pomarańczowa do wykończenia (jest dostępna w sklepach Kaufland i Alma)

Na blacie usypać kopczyk z mąki, zrobić w nim wgłębienie. Wrzucić do niego masło, wsypać cukier i sól. Czubkami palców mieszamy masło z cukrem i solą, następnie dodać żółtko i wyrabiać delikatnie czubkami palców. Po trochu zagarniamy mąkę do środka i wyrabiamy czubkami palców do otrzymania jednolitego ciasta. Dłonią ugniatać je, aż będzie całkiem gładkie. Ciasto wałkujemy na 3mm okrągły placek. Wylepić nim posmarowaną tłuszczem tortownicę o średnicy 20 cm. Wstawić do lodówki na co najmniej 20 minut.
Nagrzać piekarnik do temperatury 170 stopni. Nakłuć spód ciasta widelcem, przykryć pergaminem i wysypać suchą fasolkę. Piec przez 30 minut. Usunąć pergamin z fasolką, po czym podpiekamy jeszcze 5 minut. Odstawić do wystygnięcia. Piekarnik nastawić na 140 stopni.

Ścieramy skórkę ze sparzonych pomarańczy, wycisnac sok i przecedzić go przez sitko. Do miski włożyć ser, twarożek, śmietanę i cukier, starannie mieszać łopatką. W drugiej misce ubić jajka na pianę (ja najpierw ubiłam białka, potem połączyłam z żółtkami) delikatnie połączyć z serowa masą. Dodać skórkę i sok z pomarańczy, mieszać na gładką masę.

Nadzienie wlać na kruchy spód i pieczemy 1.5 godziny. Sprawdzać patyczkiem, czy ciasto jest gotowe - jeśli będzie suchy, sernik jest upieczony. Nie można dopuścić do mocnego przypieczenia się wierzchu, jeśli sernik zbyt mocno będzie się rumienił, przykrywamy go folia aluminiową. Upieczony sernik studzić w piekarniku. Następnie zdejmujemy boki tortownicy, a całkowicie ostudzony sernik schować na noc do lodówki.

Przed podaniem podgrzać marmoladę i posmarować nią wierzch sernika. Odstawiamy na chwilę, by marmolada zestaliła się, po czym kroimy sernik bardzo ostrym nożem.

Orange Cheesecake

No i oczywiście 

Życzę wam radosnych, spokojnych, ciepłych, rodzinnych i przede wszystkim smacznych Świąt Wielkanocnych! :)

8 komentarzy:

  1. Jeśli to Twój pierwszy sernik to gratuluję, bo ja nawet nie wiem co się stalo z moim pierwszym, ale pewnie nic dobrego;)

    Poza tym takie wypieki nie spod linijki mają według mnie większy urok. Poza tym najważniejsze jest że smakowało:)

    Wesołych i ciepłych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  2. Udanego wielkanocnego wypoczynku! :) Jeżeli w smaku jest pyszny to nie ma się czym martwić... Może być tylko lepiej! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. W kuchni nie ma porażek - są eksperymenty! :) A Twój pierwszy sernik wygląda prawdziwie sernikowato - keep on baking! ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takiemu sernikowi trudno się oprzeć :)Tu zawsze liczy się smak :) Dziękuję za życzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak ja mogłam go przegapić? Strasznie się cieszę, że go zrobiłaś i gratuluję pierwszej sernikowej próby- u mnie tak jak u Kornika, pierwszego sernika wolę nie wspominać...

    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń