poniedziałek, 8 października 2012

Ciasto dyniowo-marchewkowe

Jestem jesienną dziewczyną. Każdego roku totalnie zakochuję się w pomarańczowych liściach, gruszkach i kasztanach spadających na głowę. Na początku każdej jesieni ekscytuję się obieraniem orzechów włoskich i powrotem na uczelnię. To ostatnie jednak dosyć szybko mi przechodzi ;)

O ile do tej pory jesienne wypieki kojarzyły mi się z mixem: jabłka-gruszki-cynamon, tak tym razem postanowiłam spróbować czegoś nowego.
W ciasto zaangażowałam więc dynię i marchewkę, a efekt okazał się powalający. Tak wiem, znowu jestem nieskromna, ale to ciasto, to po prostu esencja jesieni.
Ma piękny kolor, jest wilgotne, aromatyczne i w smaku słodko-korzenne. Czego chcieć więcej? Polewy!

No tak, słowo należy się też polewie. Pierwszy raz krem na bazie masła i cukru robiłam do cupcakes z poniższego posta, gdzie zachwycił mnie prostotą i smakiem. W przypadku tego ciasta bazowałam na podobnym przepisie z tym, że masło wcześniej długo rozpuszczałam w rondelku, aż się zbrązowiło i nabrało nieco orzechowego smaku. Dziwactwo ale jakie dobre!

Carrot & Pumpkin Cake

Składniki:
(na blaszkę o wymiarach 25x35)
200g miękkiego masła
3 i 1/3 szklanki mąki
2 łyżeczki cynamonu
1/2 łyżeczki gałki muszkatołowej
1/2 łyżeczki przyprawy do piernika
1/2 łyżeczki soli
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
2 i 1/2 szklanki cukru
4 jajka
2 szklanki puree z dyni
2 spore marchewki
1 szklanka ciepłego mleka

Polewa:
180g masła
1- 1,5 szklanki cukru pudru
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Wykonanie:
Do dużej miski przesiej mąkę i wymieszaj ją z przyprawami, solą, proszkiem do pieczenia i sodą.
W drugiej misce ucieramy mikserem masło z cukrem, aż masa stanie się puszysta. Następnie dodajemy jajka, puree z dyni, marchewkę startą na drobnych oczkach i ciepłe mleko. Wszystko miksujemy, aż składniki dobrze się wymieszają. Na koniec wsypujemy suche składniki i mieszamy do ich połączenia.
Foremkę należy wyłożyć papierem do pieczenia, wlać ciasto i równomiernie je rozprowadzić.
Piec w 180 st C. przez 45-55 min. Po upieczeniu odstawiamy do ostygnięcia na ok. 20 min.

Polewa:
Masło rozpuścić w rondelku na średnim ogniu, podgrzewać je przez ok 10 min, aż zacznie brązowieć. Następnie przelewamy do miski i miksujemy z cukrem pudrem i ekstraktem. Wylewamy na ciasto i jeśli mamy cierpliwość czekamy aż zastygnie.

17 komentarzy:

  1. W końcu znalazłam fajny przepis łączący jedne z moich ulubionych warzyw :) Jak miło.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam marchewkę, uwielbiam dynie więc czemu by nie spróbować obu składników w jednym :) Jednak krem trochę nie w moim stylu, nie przepadam za tymi maślanymi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze można zastąpić kremem z serka i też będzie super :)

      Usuń
  3. ostatnio staję przed dylematem - marchewkowe czy dyniowe... ot rozwiązanie problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. i właśnie za TAKIE ciasta uwielbiam jesień :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak dla mnie idealne jesienne połączenie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. wygląda powalająco!
    A co do jesieni, życzę żeby była jak najdłużej złota i pachnąca jak to ciasto :)
    pozdrawiam ciepło!
    WN

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciasto wygląda obłędnie! Też niedawno popełniłam takie marchewkowe z owocami :-)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawy, jesienny przepis, podoba mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  9. bardzo mi się podoba takie ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  10. rewelacja!

    wygląda naprawdę smacznie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. dzisiaj zakupiona dynia chyba wyląduje w tym cieście... pięknie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  12. marchewkowe - moje ulubione!
    a dynię też polubiłam na dobre. zwłaszcza pieczoną :)

    OdpowiedzUsuń
  13. A ile jajek trzeba dodać, bo brakuje niestety w składnikach
    Przepis wygląda super, dynię zakupię i zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a rzeczywiście zapomniałam o jajkach, potrzebne są 4 :)

      Usuń
  14. ale pysznie wygląda,szkoda, że w kuchni mam dwie zupełnie lewe ręce!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ej Ej ! Dawaj jakiś nowy przypis!:D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń